|
|
תקופת בית ראשון ושני
כבר בתקופת בית ראשון הגיעו יהודים למרוקו. גל ההגירה היהודי למרוקו נמשך בעת התרחבות השלטון הרומאי בצפון אפריקה.יהודים הגיעו למרוקו עם צבאות חניבעל ובתקופת השלטון הרומאי במרוקו. בעקבות חורבן בית שני התגבר גל ההגירה למרוקו. תהליך התנצרותה של מרוקו הרע את מצב יהודי מרוקו, אך יחד עם זאת התחיל תהליך ייהוד של שבטי הברברים.
הכיבוש המוסלמי
מצבם של היהודים במרוקו הוטב בשנים הראשונות של הכיבוש המוסלמי,אך עלייתן של קבוצות מוסלמיות פונדמנטליסטיות כמו "אלמווחידון" הרעה את מצב היהודים. גל של איסלמיזציה שטף את הקהילייה היהודית. עונש מוות נגזר על היהודים שלא התאסלמו. על היהודים שהתאסלמו נגזרו עבודות פרך והושתו תנאים קשים. מבחינת האיסלאם הם הוגדרו כמוסלמים נחותים . שכונו "מוסלמים-יהודים" – השליטים העניקו להם זכויות מועטות משל המוסלמים האמיתיים. לאחר כמה דורות חלק מהיהודים שהתאסלמו חזרו ליהדות בגלוי.
הרמב"ם, שחי באותה תקופה בעיר פס במרוקו, חיבר את איגרת השמד ליהודי מרוקו ובה הורה עליהם להתאסלם למראית עין ולקבל על עצמם את האיסלאם שאינה דתם, רק על מנת להישאר בחיים.
למרות התאסלמותם,סבלו היהודים מרדיפות של שכניהם המוסלמים שערכו בהם פוגרמים מעת לעת, השליטים מררו את חייהם והטילו עליהם מיסים כבדים,חייבו אותם לחבוש כובע מיוחד ולציית ל-12 תקנות המכונות תקנות עומר. ראו רשומה נפרדת - לחצו כאן) עונש מוות הוטל על העובר על שש התקנות הראשונות.
מסעי הצלב
בעקבות הפרעות והגזירות מגיעים יהודים לארץ ישראל שנשלטה על ידי הצלבנים.( יחד אתם מגיעים גם מוסלמים אחרים שסבלו מרדיפות ומתיישבים בעיר העתיקה של ירושלים בסמוך לכותל. השכונה בה גרו נקראת חארת אלמע'רב- שכונת המוגרבים והיא נהרסה לצורך הקמת רחבת הכותל.) יהודים מהגרים ממרוקו לספרד, לטורקיה, ליוון, לאיטליה ולרומניה.
גירוש ספרד
כעבור מספר דורות חוזרים חלק מיהודים אלו למרוקו ויוצרים שתי קבוצות מובחנות בקרב יהודי מרוקו. שתי קבוצות אלו היו שונות זו מזו בשפתם במנהגי התפילה,השחיטה ודיני האישות.התושבים הוותיקים דברו מרוקאית כפי שדברו אבותיהם אך המגורשים ששבו למרוקו דיברו לדינו.התמורה העיקרית שהביאו עמם המגורשים ואשר השפיעה על יהודי מרוקו היא המעורבות הכלכלית והפוליטית במרוקו.
השלטון הצרפתי
תמורה חשובה נוספת התרחשה בקרב יהודי מרוקו עם הכיבוש הצרפתי של מרוקו. הקולוניזצייה הצרפתית, בשונה מזו הבריטית הייתה מבוססת על החדרת ערכים תרבותיים צרפתיים בכל הקולוניות הצרפתיות ובכלל זה במרוקו. רשת בתי הספר "אליאנס" הצרפתית-יהודית הפיצה את השפה והתרבות הצרפתית בקרב יהודי מרוקו. התושבים המוסלמים של מרוקו לא מיהרו לאמץ את השפה והתרבות של הכובשים הצרפתים ולכן היהודים נהנו מיתרון עצום.בשל ידיעת השפה הצרפתית, השתלבו יהודי מרוקו בעמדות כלכליות ופוליטיות בכירות.
מלחמת העולם השנייה
כבר בתקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה, בהשפעת האנטישמיות הגוברת באירופה, הקימו תושבים צרפתים במרוקו ארגונים אנטי יהודיים. לאחר תחילת מלחמת העולם השנייה התגברה ההסתה כנגד יהודים.ממשלת וישי ששלטה גם במרוקו הגבילה את מספר היהודים שעסקו במקצועות חופשיים והגבילה את את מספר התלמידים במוסדות החינוך. מדיניות זו פגעה ביהודי מרוקו יותר מאשר ביהודי טוניסיה ואלג'יריה. יש לציין כי האוכלוסייה המוסלמית של מרוקו לא ניצלה את המצב ולא פגעה ביהודים. יהודים רבים עונו ונרצחו באכזריות. היו גם יהודים שהוגלו או שנשלחו למחנות מעצר.300 יהודים נשלחו לאושוויץ.
מרוקו בראשית דרכה
בשנות החמישים של המאה ה-20 ,עדיין מילאו היהודים תפקידי מפתח תחת הנהגתו של המלך מוחמד החמישי. כאשר נפתחו שערי העלייה לישראל ממרוקו בחרו רבים לעלות לישראל, מצד שני יהודים בעלי בסיס כלכלי איתן היגרו לארה"ב, לקנדה ולאירופה ובעיקר לצרפת.
יהודי מרוקו כיום
כיום נותרו אלפים בודדים של יהודים במרוקו. הקהילייה היהודית במרוקו מרוכזת בעיקר בקזבלנקה. בין הנשארים נושאי משרות צבוריות חשובות ויהודים אמידים המעורים היטב בכלכלה המרקונית. סרג' ברדוגו, נשיא קהילת יהודי, מרוקו כיהן כשר התיירות בשנות השמונים של המאה ה20. אנדרי אזולאי משמש כיועץ בכיר למלך מוחמד הששי.
ראו גם יהודים בפאס ,יהודי מקנס
|
|